Kickoff för bibliotekschefer

Torsdag 16 februari genomfördes vår Kickoff för KUB-projekt. Samtliga bibliotekschefer, länsbibliotekarier och länskonsulenter från våra fyra län var inbjudna, dessutom tre föreläsare. Oscarssalen på Piperska muren var fylld av de 67 deltagarna.

Anna-Christina Rutquist och projektledaren Claes Åsenblad presenterade projektet, organisationen, mål och syfte. Information från ESF-rådet gavs samt en bild av processen under mobiliseringsfasen. Efter denna inledning på dagen så var det dags för de tre inbjudna föreläsarna att i tur och ordning ta vid.

Maivor Hallén, bibliotekschef på högskolan i Gävle

Maivor Hallén

Maivor Hallén, bibliotekschef på högskolan i Gävle delgav sina erfarenheter från Pentaplus-bibliotekens projekt. Hon gav råd, tips och saker att reflektera över: Vad är kompetensutveckling? (tänk efter och försök definiera det). Bryt ned huvudmålen och konkretisera dem i delmål, om möjligt gör dem mätbara. Sätt av tid för utveckling.
Efter en gruppdiskussion kring vilka förväntningar ni som chefer har på projektet framkom en lång lista.

Fredrik Lindgren

Fredrik Lindgren

Fredrik Lindgren, regioncoach och processtöd för arbete med tillgänglighet i ESF-projekt berättade om hur vi kan arbeta med tillgänglighet i vårt projekt. Tillgänglighet kan indelas i fyra områden;

  • fysisk
  • informativ
  • kommunikativ
  • verksamhet

Fyra korta filmer som speglade olika formerav tillgänglighetsproblem visades. Informativa och gav en fin inblick i vad tillgänglighet, eller snarare brist på tillgänglighet kan handla om. Filmerna finns att se på www.handisam.se.
En tillgänglighetsplan ska upprättas för vårt projekt, enligt krav från ESF. Den ska innehålla övergripande mål (vad är er vision inom tillgänglighetsområdet?), projektmål (vad är en rimlig målsättning att nå inom projekttiden?) och delmål där konkreta aktiviteter med uppgift om ansvarig/a, tidsplaner och indikatorer. Se anteckningar från blädderblocket.

Dagens sista föreläsare var Greger Hjelm, organisationskonsult från Rörelse & Utveckling. Han har vid olika tillfällen utbildat våra länskonsulenter i hur swot-modellen fungerar och till vilken hjälp den kan vara i vår kartläggning av   kompetensbehovet för vårt projekt. Innehållet i den utbildningen redovisades och gav en god inblick och förståelse för hur detta verktyg fungerar. Cheferna fick också möjlighet att testa på varandra.
Vårt projekt kommer att använda en anpassad variant av grundmodellen med rubrikerna styrkor, framtida möjligheter, hinder vi kan komma at möta och strategier för att motverka hindren. Greger poängerade också vikten av att alla ser sina roller under swot-analysarbetet; bibliotekscheferna som beställare och länskonsulenterna som processledare.

Dagen avslutades med fika och tid för frågor. Nu är projektet igång på allvar och swot-analyser kommer att genomföras på löpande band. VI hoppas alla på ett gott resultat och att det kommer att utgöra en fin grund för de regionala, lokala och individuella kompetensplanerna som detta ska resultera i.
Lycka till!

Claes Åsenblad, projektledare

Om Camilla

Arbetar som biblioteksutvecklare på Region Värmland
Det här inlägget postades i Mobiliseringsfasen, Projektorganisation, SWOT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s