Bibliotekschefsmöte i Värmland

Igår deltog jag vid biliotekschefsmötet för Värmlands chefer och delger er här en liten kort rapport.
 
Mötet var förlagt till Filipstad som nyligen flyttat in i nya fräscha lokaler. Jag informerade om projektet och det fanns även möjligheter till frågeställningar. Min information handlade mycket om vikten av att vi nu i mobiliseringsfasen gör en god kartläggning av det kompetensbehov som finns för att biblioteken ska vara väl rustade för framtiden.
Cheferna från de bibliotek som redan haft sin ”SWOT-dag” delade med sig av sina erfarenheter. Sammanfattningsvis kan sägas att det fungerat väl. Det var viktigt och värdefullt för personalen att få sitta tillsammans och tänka till över sin verksamhet på detta sätt, under ledning av processledarna från länsbliblioteket. Det poängterades att det efter SWOT-dagen och efter att ha tagit del av den sammanställning som processledarna gjort, finns möjlighet att komplettera sin åtgärdslista. Efter detta kommer jag att kontakta alla chefer och ha en dialog om åtgärdslistan och därefter kommer de lokala kompetensutvecklingsplanerna att utformas för respektive bibliotek och utifrån dessa görs de individuella kompetensutvecklingplanerna.
Under närmaste framtiden kommer jag att besöka de övriga bibliotekschefsmötena i de tre andra länen. Det ser jag fram emot!
 
Claes Åsenblad, projektledare

Om Camilla

Arbetar som biblioteksutvecklare på Region Värmland
Det här inlägget postades i Mobiliseringsfasen, SWOT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

