Ledningsgruppsmöte 13 april

Fredag 13 april hade ledningsgruppen sitt tredje sammanträde. Denna gång via Adobe Connect, ett webbkonferensverktyg i vilket man kan sitta framför sin egen dator och via headset och webbkamera kan kommunicera och arbeta med dokument. Att tekniken inte var vår vän denna fredag får vi skylla på dagens datum, men vi genomförde mötet planenligt och här följer en liten summering.

Vi diskuterade transnationella utbyten och eftersom ESF är restriktiva när det gäller studiebesök så beslutade vi oss för att inför såna resor förankra dem väl hos ESF innan de genomförs.

Enkäten om behov för deltagarna om tillgänglighetsanpassning har skickats ut och efter bara två dagar har 280 svar inkommit. Bra! Förhoppning är stor om att nå en 100-procentig svarsfrekvens.

Vi har nu slutit avtal om  åtta licenser för Adobe Connect, vardera länsbibliotek har två licenser. Vi hoppas att Adobe Connect kommer att utnyttjas flitigt i olika sammanhang under hela projektet.

Ett första lärseminarium var ursprungligen planerat att ske i maj månad men vi har beslutat skjuta på det till augusti, till två dagar under vecka 34. Planen är att det ska ligga i Tällberg. Inbjudna till detta seminarium kommer att vara bibliotekschefen från varje bibliotek samt någon ytterligare från de stora biblioteken i Falun, Gävle, Karlstad och Uppsala, Projektteamet och Ledningsgruppen.

Jämställdhetsperspektiv och tillgänglighetsanpassning är viktiga delar i projektet och en plan kommer att finnas för hur projektet ska jobba med detta under genomförandefasen. Bland annat kommer en utbildning kring jämställdhet och tillgänglighet att genomföras under hösten som riktar sig till medarbetare vid biblioteken.

Mall för lokala och individuella kompetensutvecklingsplaner är på väg att tas fram. Dessa kommer att sändas ut till alla bibliotek under början av maj månad.

En projektplan som beskriver projektets mål, organisation och roller håller på att framställas. Likaså är utformningen av ett nyhetsbrev på gång och vi har också framställt en egen logga för KUB.

Närmast följer nu ett projektägarmöte i Falun, 17 april som ESF-rådet inbjudit till. Projektägaren, projektledaren och en representant från ledningsgruppen deltar.

Ledningsgruppens inplanerade möten under våren är 14 maj i Stockholm och 18-19 juni i Västerås.

mvh

Claes Åsenblad, projektledare

Det här inlägget postades i Projektorganisation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s