Att utvärdera – en ESF-dag

Vår utvärderare Karen Nowé Hedvall och jag  i egenskap av projektägare var inbjudna av ESF till ett utvärderingsseminarium. Anledningen var att så många utvärderingar inte håller måttet enligt en granskning som ESF gjort. Rapporten heter Lärandeansatser i 38 utvärderingsrapporter inom Socialfonden. Det man har anmärkt på är att utvärderingarna har:

1. – för lite fokus på projektets syfte

2. – för lite fokus på programmets kärnvärden, alltså jämställdhet, tillgänglighet, lärande miljö, samverkan, strategisk påverkan och innovativ verksamhet

3. – för passiv återföring

4. – för interna slutrapporter, de har inget värde utanför projektet

Under dagen hade vi konstruktiva diskussioner om utvärderingens roll och rapportens utseende och syfte. Projekten uppmanas att läsa boken Lärande utvärdering genom följeforskning, för att skapa förståelse för den lärande processen i utvärderingen.

Om annarutquist

Projektledare för KUB-projektet länsbibliotekarie i Värmland
Det här inlägget postades i ESF-rådet, Genomförandefasen, utvärdering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s