Marknadsföra Landguiden eller annan databas – en process

6a00d8341c082c53ef01543241ca87970c-120wiSnart är det dags för den första föreläsningen i marknadsföringsspåret som leds av Petra Trobäck. Det är en stor fördel om man som deltagare har en process kring marknadsföring klar redan då man går dit. Man väljer sina processer fritt i samråd med sin chef. Det enda krav projektet ställer är att det anknyter till något av de fyra spåren. Kanske några bibliotek vill slå sig samman för att marknadsföra att  biblioteket har en databas, t ex Landguiden?

Så här skulle aktiviteterna kunna se ut: mäta hur många användare man har på Landguiden under processens första månad, lära sig innehållet riktigt ordentligt, studera artiklar, uppsatser och/eller böcker om marknadsföring (och bibliotek), bjuda in en kollega som skrivit eller arbetat med något likande,  fundera över målgrupper att påverka, göra utåtriktade aktiviteter, lära egna kollegor om Landguiden, mäta användningen kontinuerligt, göra tidsplan över träffar och aktiviteter inklusive lärtillfällena.

Det finns mycket annat digitalt innehåll på biblioteket som också behöver marknadsföras. Ska vi göra det? Det är också en fråga att fundera över.

Om annarutquist

Projektledare för KUB-projektet länsbibliotekarie i Värmland
Det här inlägget postades i IT, Marknadsföring, Process. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s