Arbeta strategiskt med sociala medier!

Brit StakstonNu kan vi äntligen berätta lite mer om den utlovade föreläsningen om sociala medier som sker i höst inom IT-spåret.

Brit Stakston, välkänd sociala medier-expert, kommer under en dag arbeta med oss kring att arbeta strategiskt med sociala medier.

Följande datum gäller:

Dagen är uppdelad i två delar. På förmiddagen sker en föreläsning i en större grupp där hon ger en bild av hur nätutvecklingen förändrar vår kommunikation. På eftermiddagen håller hon i en workshop där målet är att påbörja eller utveckla en strategisk sociala medier-strategi för ditt bibliotek.

När inbjudan och anmälan går ut i augusti kommer du därför kunna välja mellan att enbart delta på förmiddagen eller att delta både på förmiddag och eftermiddag. Deltagarna på eftermiddagen förväntas förbereda sig genom att läsa delar av Gilla! (Stakston 2011).

Målgrupp under förmiddagen: Biblioteksanställda i ett brett perspektiv som är intresserade av, eller skulle vilja veta mer om, sociala medier.

Målgrupp under eftermiddagen: Biblioteksanställda som intresserar sig för och som arbetar med sociala medier på jobbet.

Klicka på länken nedan för att studera hela Britts upplägg för dagen.


Förmiddagen: 

  • Introduktion och presentation av kursdeltagarna
  • Ett inledande bakgrundspass för att ge en gemensam bild av nätutvecklingen, ett avsnitt kallat ”Engagemang i en digital samtid –från revolutioner till kundservice”
  • Nästa pass ger en inblick i till vad man kan använda sociala medier. Här ges relevanta exempel från verksamheter som bibliotek kan lära sig av, gemensamt erfarenhetsutbyte runt vad som varit framgångsrikt och varför.
  • Strategiskt arbete med sociala medier, så här fungerar medielandskapet och engagemangspyramiden samt digitala sociala objekt.
  • Kanalval och kanalstrategi: från mer verksamhetsfokuserad kommunikation till det mer personliga tilltalet (Facebook, blogg, Instagram, LinkedIn, Twitter etc.) för verksamheter.
  • Framgångsrecept: Intern förankring –analoga och digitala värderingar
  • Google –sökmotorernas betydelse
  • Ton & tilltal, personlig, privat och professionellt
  • Senaste nytt, vad ligger bortom hörnet. Trender och samtidsfenomen.

Eftermiddag:

Workshop för en mindre grupp där deltagarna i förväg ombetts läsa avsnitten om engagemangspyramiden sidan 46 samt 128 och framåt i Gillaboken.

  • Implementering av sociala medier i organisationer – vad behövs för att vi ska kunna jobba vidare, vad bör ingå i en socialamediestrategi för er?
  • Engagemangspyramiden och er kommunikation
  • Delningskulturen – vad ligger till grund för den delningskultur som råder. Vilka möjligheter skapar den för oss?

Under dagen ingår en del eget arbete där både reflektion och föreläsningsdelar ingår.

Det här inlägget postades i Formella utbildningar, IT. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Arbeta strategiskt med sociala medier!

  1. Söderhamns Stadsbibliotek skriver:

    Hej, ska man anta att det redan är fullt i Uppsala eftersom det inte finns någon länk att anmäla sig på?

    • Eleonor Grenholm skriver:

      Hej! Anmälan har inte öppnats ännu. Skickas ut via e-post, och läggs ut här på bloggen, i nästa vecka! Vi ses i september!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s