Lärande utvärdering

På Lärseminarium 3 i Tällberg berättade våra följeforskare Cecilia Gärdén och Karen Nowé Hedvall om sina iakttagelser om projektet hittills. Deras uppdrag är att genom dialog se till att projektet bättre styr mot målet att varje bibliotek ska ha en modell för lärande i vardagen. Under våren har de gjort en enkät för att få en nulägesbild av hur det ser ut på biblioteken. Ur den kunde man utläsa att 14 bibliotek (30% av de svarande) anser sig ha en modell för lärande redan. De har kommit längre i arbetet med att vara en lärande organisation enligt enkätens indikatorer.

Cecilias och Karens viktigaste iakttaganden:
1.Rubriksättning och etiketter. Vad kallar vi det vi gör i vardagen? Talar vi om ”lärande”, ”kompetensutveckling”, ”verksamhetsutveckling”? Hur värderar vi lärande, och kunskapsspridning?
2.Hållbart lärande. Hur sker kunskapsspridning? Hur redovisar man vad man lärt sig? Uppnås målet att sprida ringar på vattnet?
3.Växling. Framgångsfaktor = att kunna växla perspektiv: Helhet – del, nutid – framtid, individ – organisation, teori – praktik osv. Gäller inte bara chefen!

Återkoppling utvärdering augusti 2013 – Här presenterar vi de bilder som Cecilia  och Karen visade i Tällberg.

Snabb återkoppling på diskussionen-2

Om annarutquist

Projektledare för KUB-projektet länsbibliotekarie i Värmland
Det här inlägget postades i Lärande, Lärseminarium 3, Ledarskap, utvärdering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s