Spotlight på!

Under denna rubrik vill vi prova att sätta spotlight på intressanta saker i vårt ”KUB-land”.

Jag inleder med att sätta spotlight på en av resurserna i vår förnämliga Kompetensbank, nämligen Ann-Sofie Åberg, Sandvikens folkbibliotek (och tom juni 2014 vikarie hos oss på
Länsbibl, f´låt Kulturutveckling i Gävleborg). Här kommer en intervju!

iphone_image_3fc7b8

”Beskriv dig själv med tre ord!
 Vetgirig, noggrann och kreativ.

Vad är det bästa med att vara en resurs i Kompetensbanken?
Att jag får möjlighet att visa andra sådant som jag själv brinner för och tycker är roligt. Och att jag då och då får gå in i en pedagogroll, och hjälpa andra.

Vilken är den klurigaste uppgiften du fått?
Jag har hittills åkt runt med en föreläsning/visning om surfplattor och det har egentligen inte varit så klurigt utan bara roligt och intressant.

Varför vill du vara en resurs i Kompetensbanken?
 Jag tycker att det är enormt viktigt att alla som jobbar på bibliotek lär sig mer om teknik och digitala verktyg och jag är glad om jag kan hjälpa till med det.

Varför/när ska man boka dig?
Om man vill lära sig mer om t ex användningen av surfplattor och Smartphones, bibliotek och sociala medier, e-böcker, hur man gör en podcast, fotografering och bildredigering för webb kan man boka mig så ska jag göra allt jag kan för att hjälpa till.

Ditt bästa tips?
Ta alla möjligheter att lära dig nya saker. Man blir tack och lov aldrig fullärd och när det gäller teknikområdet händer ständigt nya spännande saker som man kan och bör ta del av (både för sin egen del och i sin yrkesroll).

Ditt bästa tips på hur man spinner vidare med sina nya kunskaper efter ett lära-av-varandra-tillfälle?
Det är viktigt att man fortsätter att träffas i gruppen och att man praktiserar sina nya kunskaper. Har man t ex lärt sig hur man använder surfplattor bör man vara aktiv och prova själv, diskutera med gruppen och göra kunskaperna till sina egna.”

 Tack, Ann-Sofie! Nu är det bara för er läsare här att gå in och boka;-)

Det här inlägget postades i IT, Lärande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

